Backup, czyli jak zachować dane na wypadek awarii | TPL Serwis Warszawa
stacja dokująca

Backup, czyli jak zachować dane na wypadek awarii


W dzisiejszych czasach większość ludzi polega na technologii, jednak tylko nieliczni mają świadomość występujących awarii, które mogą być przyczyną utraty dokumentów. Backup, czyli kopia bezpieczeństwa, pozwala na odtworzenie danych elektronicznych w przypadku ich utraty lub uszkodzenia na skutek m.in. usterki dysku twardego, zgubienia sprzętu lub działania złośliwego oprogramowania. Aby podkreślić istotę regularnego wykonywania kopii zapasowej danych, od 31 marca 2011 roku obchodzimy Światowy Dzień Backupu.

Kopia zapasowa danych – częstotliwość

Systematyczność jest kluczem do sukcesu, czyli w tym przypadku do bezpieczeństwa. Częstotliwość wykonywania kopii zapasowej danych uzależniona jest od potrzeb oraz preferencji użytkownika danego sprzętu. Idealne byłoby robienie backupu codziennie, natomiast dla większości użytkowników wystarczające będzie aktualizowanie kopii zapasowej dopiero po wgraniu ważnych plików i istotnych danych.

Kopia zapasowa danych – zasada 3-2-1

Jest to reguła, która pozwala w prosty sposób zapamiętać trzy zasady mające na celu optymalną ochronę danych elektronicznych konkretnego sprzętu. Polega na przechowywaniu trzech kopii zapasowych danych, przy czym dwie z nich powinny znajdować się na dwóch różnych nośnikach, a jeden z nośników należy przechowywać w lokalizacji innej niż centrum gromadzenia danych.

dysk twardy

Samodzielne odzyskiwanie danych i wiążące się z tym ryzyko

W przypadku problemów z dyskiem komputerowym lub zewnętrznym nośnikiem pamięci najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnej usługi odzyskiwania danych. Co prawda w Internecie znajdziemy wiele metod i programów, które przekonują o swojej efektywności, ale ostatecznie okazują się one nieskuteczne. Należy uważać z działaniem na własną rękę, ponieważ może to sprawić, że odzyskanie utraconych plików będzie znacznie trudniejsze lub wręcz niemożliwe. Zaufanie specjalistycznej firmie jest jedynym sposobem na bezpieczne odzyskanie straconych danych. Wykształceni pracownicy mają niezbędne umiejętności i oprogramowania do rozwiązania problemu, który dla osób niedoświadczonych mógłby okazać się zadaniem nie do wykonania.

Utrata danych elektronicznych jest niewątpliwie stresująca i może powodować panikę. Sytuacja nie jest jednak bez wyjścia, a rozwiązanie jest proste, jeśli zaufamy odpowiednim specjalistom. Warto też pamiętać, że gdy wprowadzimy w życie zasadę 3-2-1 oraz będziemy systematyczni w aktualizacjach informacji, pomoc fachowców nie będzie potrzebna.